Craftzing, gespecialiseerd in advies aan bedrijven in digitale transformatie, doet een dubbele overname. Met de integratie van AI-specialist Sagacify en experience design bureau Namahn versterkt Craftzing zijn positie als totaalpartner bij complexe transformatieprojecten. “Met Sagacify en Namahn halen we twee cruciale competenties in huis”, zegt Roeland Tegenbos, CEO van Craftzing. “Systeemdenken enerzijds en het integreren van productieklare AI-oplossingen anderzijds: beide bedrijven passen perfect in onze strategie om onze klanten van a tot z te begeleiden in hun veranderingstraject”. Met de overnames stijgt de omzet naar 26 miljoen euro en telt de groep meer dan 200 medewerkers.
Craftzing zet een nieuwe stap in zijn verdere groei. De overnames van beide bedrijven maakt van Craftzing één van de weinige spelers in de markt die de volledige waardeketen beheersen en aanbieden: van strategieën en bedrijfsarchitectuur, tot experience design, technologie, productontwikkeling en AI-implementaties.
“Onze klanten hebben geen nood aan AI hype maar aan AI die echt werkt voor hen. AI-gedreven oplossingen die kloppen binnen de complexe organisatie van een bedrijf. Daar zit volgens ons de échte waarde”, zegt Roeland Tegenbos, CEO van Craftzing.
Bedrijven experimenteren volop met AI, maar dat levert niet altijd de verwachte resultaten op. Uit een recent MIT-onderzoek blijkt immers dat 95% van de AI-pilootprojecten geen waarde opleveren, voornamelijk omdat ze onvoldoende ingebed zijn in de overkoepelende strategie en organisatie van bedrijven. Tegengewicht bieden, vraagt meer dan alleen technische kennis.
“Technologie is nog nooit zo bepalend en terzelfdertijd zo ingrijpend geweest. Wie AI wil laten renderen, moet dus bereid zijn de eigen organisatie te hertekenen. De toekomst is niet AI-first in technologie, maar AI-first in bedrijfsvoering. Daar zetten we nu op in.” Roeland Tegenbos, CEO Craftzing.
Sagacify, met kantoren in Brussel en Wallonië, bestaat uit een team van 25 ingenieurs die gespecialiseerd zijn in kunstmatige intelligentie en al meer dan tien jaar actief zijn in het ontwerpen van oplossingen voor de automatisering van kritische bedrijfsprocessen voor toonaangevende organisaties. Lang voordat ChatGPT en generatieve AI populair werden, had Sagacify zich al op de kaart gezet als een Belgische pionier op het gebied van industriële AI, in staat om AI-systemen te ontwerpen, implementeren en onderhouden die in productie worden gebruikt in complexe en sterk gereguleerde omgevingen.
Het bedrijf ondersteunt vandaag belangrijke spelers in de verzekerings- en mutualiteitssector, de gezondheidszorg, de juridische sector, de farmaceutische industrie, logistieke en de publieke sector. Hun expertise beslaat het volledige spectrum van moderne AI: machine learning, voorspellende analyse, computer vision, veilige generatieve AI en autonome AI-agents voor procesautomatisering.
Sagacify staat bekend om zijn knowhow in het automatiseren van backofficeprocessen met AI-agents die bijvoorbeeld duizenden inkomende aanvragen of klachten per dag automatisch kunnen begrijpen, kwalificeren en verwerken, of die automatisch terugbetalingsstromen van mutualiteiten kunnen afhandelen.
“Organisaties willen tegenwoordig overstappen van experimenteren naar daadwerkelijk impact maken. AI heeft pas waarde wanneer het diep geïntegreerd is in de bedrijfsvoering en op betrouwbare wijze wordt beheerd. Door ons bij Craftzing aan te sluiten, combineren we onze AI-expertise met een unieke strategische en organisatorische transformatiecapaciteit op de markt. Samen kunnen we bedrijven helpen een uitvoerbare en pragmatische transformatiestrategie te creëren, waarbij de AI-oplossingen een centrale rol spelen,” aldus Kevin Françoisse, medeoprichter van Sagacify.
Dankzij deze samenwerking wordt Sagacify het AI-excellentiecentrum van Craftzing en breidt het zijn vermogen aanzienlijk uit om zijn oplossingen te implementeren binnen grootschalige transformatieprogramma’s, van strategie tot operationele implementatie.
Namahn is het oudste en meest gerenommeerde experience design bureau van ons land. Het werd opgericht in 1987 door Joannes Vandermeulen en is een gevestigde waarde in de designwereld. Het bureau werkt voor onder meer de Europese Commissie en UGent, en staat bekend om zijn holistische aanpak van complexe IT-omgevingen en maatschappelijke vraagstukken, van duurzaamheidstransities tot toegankelijke publieke dienstverlening. Daarbij wordt telkens de volledige context – organisatie, processen, gebruikers, technologie én bredere maatschappelijke impact – in kaart gebracht vooraleer er oplossingen worden gebouwd.
“De echte uitdaging is om een applicatie ingebed te krijgen in de bedrijfsvoering, met alle mogelijke noden en interacties in rekening gebracht. Daar zit de meerwaarde van onze systemische benadering,” aldus Joannes Vandermeulen, oprichter van Namahn. “Het is een essentiële oefening, zeker voor AI-projecten, en we kijken ernaar uit om samen met Craftzing de volledige keten te kunnen verzorgen.”
Daarmee is de zoektocht naar andere interessante strategische uitbreidingen niet ten einde, al is groei geen doel op zich. “Klanten hebben een partner nodig die groot genoeg is om de volledige waardeketen te beheersen, en gefocust genoeg is om kwaliteit te garanderen. We willen de speler zijn die het meest strategisch te werk gaat, en daardoor sneller een idee waarde kan doen opleveren”, aldus nog Roeland Tegenbos. In die uitbouw wordt Craftzing gesteund door Meja, een onafhankelijke investeringsmaatschappij. Er worden geen financiële details over de overnames bekendgemaakt.
“Wij zijn trots op de constante ambitie en het ondernemerschap waarmee het Craftzing-team deze groeifase vormgeeft. Deze overnames versterken niet alleen hun leidende positie en verruimen de propositie voor klanten, maar openen tegelijk nieuwe kansen voor talent en innovatie. In dezelfde geest blijft Craftzing ook op een professionele en doelgerichte manier nieuwe strategische opportuniteiten verkennen. Zo bouwt Craftzing verder aan een uniek platform dat de lat in de markt verhoogt en wij bij Meja blijven hen volledig ondersteunen in deze versnelling en de volgende groeifase”, aldus Maxim Dierckx, Managing Partner Meja